Akkusähköbussimerkkejä ja -malleja Suomessa
1. Cobus
Ensimmäinen akkusähköbussi Suomessa oli silloisen Veolia Transport Finlandin syksyllä 2012 rekisteröimä Cobus 2500EL. Bussilla ajettiin vaihtelevalla menestyksellä Espoon linjaa 11. Kokeilu tällä autolla päättyi muutaman vuoden sisällä.
2. Ebusco
Veolia Transport Finlandilla (myöh. Transdev Finlandilla) oli testikäytössä kaksi erilaista Ebusco-merkkistä akkusähkölinja-autoa. Syyskuussa 2012 Veolialle rekisteröitiin Ebusco YTP-1. Sillä liikennöitiin Espoon linjaa 11. Vuonna 2015 Veolialla oli samalla linjalla koekäytössä uudempi Ebusco (malli 2.0), joka oli huomattavasti kehittyneempi ja suurikokoisempikin. Ebusco on alankomaalainen yritys, mutta sillä on tuotantoa mm. Kiinassa.
Vasemmalla Ebusco YTP-1 (tunnetaan myös merkinnällä 1.0). Oikealla Ebusco 2.0. J. Nordlund 9.12.2014 ja 12.8.2015.
3. BYD
Kiinalainen BYD (Build Your Dreams) on yksi pisimpään Suomessa esiintynyt sähköbussimerkki, kun otetaan huomioon Espoossa ajetut koeajot vuosina 2014 - 15. BYD:n laajempi tuleminen Suomeen tapahtui vuonna 2021, jolloin Nobina Finland toi maahamme yli sata BYD-akkusähkölinja-autoa. Niitä on neljää eri kokoa, joista suurin on nivelrakenteinen K11U. Kolmesta muusta kaksi ovat kaksiakselisia ja kolmas kolmiakselinen tukiakselilla varustettu B15E01. Kaksiakseliset ovat vastaavasti mallimerkinnältään K9UB ja K9UE, ja niiden pituudet ovat noin 12 ja 13 metriä. Vuonna 2021 toimitetuista B15E01:istä suurin osa meni Nobinan Turun yksikköön, muut (kaikki kokoluokat huomioiden) pääkaupunkiseudulle.
Vas. BYD ebus-12 ja oik. BYD K9UE. J. Nordlund 16.4.2015 ja 18.9.2021.
4. VDL
Belgialais-hollantilainen VDL tekee standardikaupunkilinja-autoistaan myös akkubussivariaatioita. Uusimmat mallit on suunniteltu alun pitäenkin sähköbusseiksi. Ensimmäinen VDL:n sähköbussi oli koeajossa Espoossa vuosina 2013 - 15. Sekin liikkui silloisen Veolia Transport Finlandin nimissä Espoon linjalla 11. Vuonna 2019 VDL-sähköbusseja tuli Suomeen pysyvään käyttöön. Ne hankittiin pääkaupunkiseudulle. Vuonna 2021 saman valmistajan sähkölinja-autoja toimitettiin Lahteen ja Kuopioon. Kummassakin kaupungissa näillä sähkölinja-autoilla operoi Koiviston Auto -konserniin kuuluva liikenteenharjoittaja.
Vas. Tammelundin Liikenteen VDL SLE-129/Electric ja oik. Kuopion Liikenteen VDL LLE-115/Electric. Kuvat J. Nordlund 27.9.2019 ja 4.8.2021.
5. Linkker
Kotimainen Linkker alkoi ensiksi konvertoida dieselbusseista sähköbusseja ja sen jälkeen valmistaa sähköbusseja alusta pitäen käyttäen pohjana Kabusin kaupunkiautomallia. Ensimmäiset konversiobussit olivatkin Jyväskylän Liikenteen vanhoja dieselbusseja malliltaan TC6A4. Sen jälkeiset Linkkerit ovat olleet mallia Linkker 13. Niitä myytiin sekä Turun Kaupunkiliikenne Oy:lle Turkuun että HSL:lle pääkaupunkiseudulle. HSL vuokrasi niitä edelleen pk-seudun liikenteenharjoittajille pilottikauden testialustoiksi. Linkkereillä operointi alkoi Espoon Linjalla 11 kevättalvella 2016, Turussa saman vuoden syksyllä ja Helsingissä vuonna 2017. Linkkerit ovat pikaladattavia kevytrakennebusseja.
Linkker ryhtyi myöhemmin uudelleen toimittamaan konversiosarjoja dieselbussien muuttamisesta akkusähköbusseiksi. Tällaisia muuntosarjoja ei toistaiseksi ole myyty kotimaahan.
Linkker-akkubusseja sekä HSL:n että turkulaisen Fölin väreissä. Kuvat J. Nordlund 15.2.2017 ja 11.7.2019.
6. Solaris
Puolalaisen Solariksen akkusähköbusseja tuli maahamme neljä kappaletta loppuvuodesta 2016. Ne vuokrattiin Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitokselle. Vuokra-aika oli viisi vuotta. Näillä pikaladattavilla akkubusseilla hoidettiin bussilinjan 2 liikennöintiä. Vuokra-ajan umpeuduttua Solarikset poistuivat Suomesta. Toistaiseksi Solaris Urbino electricejä ei ole tullut enempää.
7. Yutong
Kiinalaisia Yutong-sähköbusseja tuli Suomeen ensimmäisen kerran loppukesästä 2019. Ne hankki VR Groupiin kuuluva Pohjolan Liikenne. Ensimmäisen hankintaerän bussit olivat kaksiakselisia 12-metrisiä standardikaupunkiautoja. Seuraavana vuonna PL hankki samanlaisia lisää, niiden lisäksi kolmiakselisia tukiakselilla varustettuja 15-metrisiä sähkölinja-autoja. Myös vuonna 2021 PL:lle tuli molemman tyyppisiä sähkölinja-autoja entisen sähköbussilaivaston vahvistamiseksi. Yutongeja toimitettiin vuonna 2021 myös turkulaisille liikennöitsijöille, samoin helsinkiläiselle Tammelundin Liikenteelle.
Yutong-sähköbusseja sekä kaksi- että kolmiakseliversiona. Kuvat J. Nordlund 4.6.2021 ja 18.8.2021.
8. Volvo
Volvon ensimmäinen akkusähköbussi tuli Suomeen vuonna 2020. Se kävi tuolloin kahdella tamperelaisella liikennöitsijällä. Hieman myöhemmin sama sähköbussi oli kokeiltavana Helsingin Bussiliikenteellä, joka myöhemmin päätti hankkia Volvoja sekä kaksiakselisina että nivelinä. Talvikaudella 2021 - 2022 esittelybussi oli ajossa Turun Kaupunkiliikenne Oy:llä. Samana talvena vastaava täysisähköinen Volvo myytiin Turun Citybusille. TuKL:lla esittelykäytössä ollut auto siirtyi Turusta Koiviston Autolle Lahteen kesällä 2022. Samana kesänä Länsilinjat otti käyttöön kaikkiaan 13 Volvo 7900 Electric -sähkölinja-autoa Joensuussa.
Vas. Volvo 7900 Electric Joensuussa. Kuva J. Nordlund 19.7.2022 Oik. Volvo 7900EA Vantaalla runkolinjalla 570. Kuva J. Nordlund 18.9.2022.
9. Scania
Ruotsalaisen Scanian akkusähköbusseja tuli Suomeen ensimmäisen kerran tultaessa kesään 2022. Niitä toi Lahteen paikallinen liikenteenharjoittaja Reissu Ruoti. Vuoden 2022 hankintaerä käsitti kuusi sähkölinja-autoa.
Scania-täyssähkölinja-auto Lahdessa. Kuvat J. Nordlund 11.7.2022.