Eurooppalaisia johdinautomerkkejä ja -malleja

1. Hess

Sveitsiläinen Hess AG on yksi nimekkäimmistä johdinautovalmistajista Keski-Euroopassa. Hess tunnetaan ensisijaisesti linja-autokorien valmistajana, mutta viime vuosina Hess on rakentanut yhtenäisrakenteisia johdinautojakin. Aiemmin tehdas oli rakentanut koreja mm. Saurerin, FBW:n ja NAW:n johdinautoalustoille.

Hessin valmistamat johdinautot ovat menneet pääosin kotimarkkinoille Sveitsiin. Kuitenkin aivan viime vuosina on ollut vientiäkin, kuten Saksaan (Solingen) ja Alankomaihin (Arnhem). Huomattava osa Sveitsin johdinautoliikennöitsijöistä hankkii nykyään Hessin tuotteita.

Hessin päätuote on Swisstrolley 3N. Se on nivelrakenteinen johdinauto, josta on saatavilla eri variaatioita mm. ovijärjestyksen ja pituuden suhteen. Ovijärjetyksiä on saatavilla 1+2+2+0:sta 2+2+2+2:een. Pituusvaihtoehdot ovat 18,00 m ja 18,70 m. Swisstrolley-malliin saa istumapaikkoja 38 - 48 variaatiosta riippuen. Kokonaispaikkaluku vaihtelee 130 ja 150 välillä.

Sveitsi2010-0607 188_tr (101K) Saksa2009 525_tr (89K)

Hessin johdinautot ovat jokapäiväisiä kotimaan kaupungeissa (kuvassa Biel), mutta viime aikoina niitä on mennyt myös vientiin (kuvassa Solingen). Kuvat J. Nordlund 2009 - 2010.

Swisstrolley 3N:n rinnakkaisversiot ovat kaksiakselinen Eurotrolley 3 ja tuplanivel LighTram 3N. Kaksiakselisten kysyntä ei ole länsimarkkinoilla nykyään sanottava, mutta sitävastoin kaksoisnivelen suosio on kasvanut huomattavasti. LighTram 3 -mallia on toimitettu mm. Genèveen, Zürichiin, Luzerniin ja St. Galleniin. Vastaavaa hybridiä on koeajettu johdinautoliikenteen uudelleenkäynnistämistä silmälläpitäen aina Helsingissä saakka. Kotimaisista asiakkaista Zürich on tilannut tuplaniveliä lisää, ja Lausanne harkitsee vastaavien hankkimista linjalle 9. Tuplanivelen pituus on 24,70m ja istumapaikkaluku 68, kokonaismatkustajamäärän asettuessa noin 200:een (tehtaan ilmoitus). Tuplanivel- hybridin kokonaispaikkaluku on pienempi.

Sveitsi2009 141_tr (99K) 090510 001_tr (86K)

Zürichissä osa johdinautoliikenteestä hoidetaan kaksoisnivelkalustolla. Helsinki kokeili vastaavaa hybridiä liittyen osaksi Bussi-Jokerin kehittämiseen, osaksi johdinautoselvitykseen. Juhana Nordlund 2009 - 2010.

Hessin kotisivu (johdinautot)

2. Solaris

Solaris on puolalainen linja-autotehdas, jonka tuotannosta huomattava osa menee vientiin. Johdinautoliikennöitsijät tuntevat Solariksen myös arvostettuna trolleybussivalmistajana. Solariksen johdinautoperheeseen kuuluvat 2-akselinen Solaris Trollino 12, kolmiakselinen teliversio Trollino 15 ja nivelrakenteinen suuren kapasiteetin johdinauto Trollino 18.

Solariksen johdinautoja on toimitettu erityisen paljon Itä-Euroopan maihin (Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekin tasavalta), mutta kalustoa on mennyt myös lännemmäksikin (Sveitsi, Italia, Saksa, Itävalta, Ruotsi).

Tallinna2010-08 082_tr (90K) Sveitsi2010-04 292_tr (91K)

Itä-Euroopan järjestelmiin hankitaan edelleen 12-metrisiäkin johdinautoja (Tallinna), lännemmäksi lähinnä niveliä (La Chaux-de-Fonds/Sveitsi). J. Nordlund 2010.

Solariksen kotisivu (Trollino)

3. Skoda

Skoda-merkkisiä johdinautoja tehtiin jo Tsekkoslovakiassa aikanaan suuret määrät useiden Varsovan liiton maiden tarpeisiin. Skoda-johdinautoja toimitettiin varsinkin kotimaahan Tsekkoslovakiaan, mutta myös kaikkiin Baltian alueen neuvostotasavaltoihin, vaikka Neuvostoliitolla olikin omaa johdinautotuotantoa. Nykyään Skoda-merkkisiä trolleybusseja toimittaa Skoda Electric Tsekin tasavallassa. Päämallit ovat 12-metrinen Skoda 24Tr ja vastaava 18-metrinen nivelversio 25Tr. Molemmat variaatiot perustuvat korirakenteensa osalta Irisbus Citelis -malliin. Skodia saa nykyään Solariksenkin korilla, jolloin tyyppimerkinnät ovat 26Tr (kaksiakselinen), 27Tr (nivel) ja 28Tr (teli).

Skodan tuotannosta keskeinen osa menee edelleenkin Itä-Euroopan maihin, kuten Tsekin tasavaltaan ja Latviaan.

cz-at-2012-04 050_tr (101K) cz-at-2012-04 091_tr (88K)

Skoda 25Tr:ssä on Irisbusin kori (Brnon liikennelaitos) ja 27Tr:ssä Solariksen kori (Ostravan liikennelaitos). J. Nordlund 2012.

Skodan kotisivu (25Tr)

4. Van Hool

Belgialainen Van Hool tekee standardikaupunkilinja-autoistaan myös johdinautovariaatioita. Mallit ovat kaksiakselinen A330T ja nivelrakenteinen AG300T. Asiakaskunta perustuu lähinnä Länsi- ja Keski-Euroopan alueilla toimiviin johdinautokaupunkeihin. Nivelrakenteisia AG300T-trolleybusseja onkin käytössä mm. Arnhemissa, Solingenissa, Esslingenissä, Montreux'ssä, Milanossa ja Salzburgissa.

Sveitsi2010-04 219_tr (105K) Alankomaat2010 082_tr (101K)

Van Hool AG300T -niveljohdinautoja on käytössä mm. Sveitsin Montreux'ssä ja Alankomaiden Arnhemissa. Kuvat J. Nordlund 2010.

Van Hoolin kotisivu (AG300T)

5. Irisbus

Joissakin Euroopan maissa on liikenteessä Irisbusin uusimman johdinautoperheen tuotteita malliltaan Irisbus Cristalis. Niitä liikkuu mm. Ranskan Lyonissa. Cristaliksen muotoilu muistuttaa jonkin verran nykyaikaista raitiovaunua. Tyyppimerkinnät ovat ETB12 ja ETB 18.

Fr-Ch2011-04 067_tr (97K) Fr-Ch2011-04 052_tr (100K)

Irisbus Cristalis -johdinautoja on käytössä mm. Ranskan Lyonissa ja St. Étiennessä. Lyonissa niitä käytetään mm. runkolinjoilla. Kuvat J. Nordlund 2011.

Irisbusin kotisivu (Cristalis)

Irisbusin esite Trolleymotionin sivustolla

Pääsivulle