1. Akkusähköbussien läpimurto
Akkusähköbussien nopea kehitys ja Euroopan Unionin antama puhtaiden ajoneuvojen direktiivi aikaansaivat yhdessä akkukäyttöisten sähköbussien läpimurron. Suomessa tämä näkyi konkreettisesti kesästä 2021 lähtien. Täyssähkölinja-autoja alettiin hankkia laajassa mittakaavassa muuallekin kuin pääkaupunkiseudulle. Kokonaan uusina sähköbussikaupunkeina aloittivat Lahti ja Kuopio. Vuoden 2021 aikana sähköbussiliikenteen hankintapäätöksiä tehtiin myös Joensuussa, Imatralla ja Kotkassa.
Sähköbusseja hankitaan sekä direktiivin mukaisen lainsäädännön velvoitteen takia että markkinaehtoisesti. Kunnat voivat myös vaikuttaa omaan imagoonsa panostamalla mahdollisimman näyttävästi puhtaisiin tuotantotapoihin, joihin sisältyy myös julkisen liikenteen palveluhankinnat. Myös markkinaehtoisesti sähkökalustoon siirtyneet ja siirtyvät liikenteenharjoittajat voivat markkinoida palvelujaan ekologisesti kestävinä.
Liikenteen tilaajien kannalta tärkeää on se, että sähkökalustoa on saatavilla useassa eri kokoluokassa useilta valmistajilta. Kasvava kilpailu pitää kehityksen vireänä ja hinnat kohtuullisina. Kotimaisten toimijoiden kannalta on myös erityisen tärkeää, että meillä yleisimpien kokoluokkien A2 (kaksiakselinen linja-auto, pituus noin 13 metriä) ja C (kolmiakselinen nk. teliauto) linja-autoja toimittaa täyssähköisinä nyt useampi valmistaja.
Akut ovat kehittyneet niin paljon, että useissa tilanteissa selvitään ilman akkujen täydennyslatausta päivän mittaan. Vain kaikista raskaimmassa liikenteessä ja kaikista pisimmillä sarjoilla joudutaan lataamaan akkuja kesken päivän, joko varikolla tai linjojen päätepysäkeillä.
Vas. VDL-merkkisiä akkusähköbusseja Lahden keskustassa. Kuva J. Nordlund 3.7.2021. Oik. Vuonna 2021 saatiin uutena sähköbussimallina nivelbussit. Kuva J. Nordlund 17.9.2021.
2. Katsaus alueittain
Puhtaiden ajoneuvojen direktiivin mukainen kotimainen lainsäädäntö määrittelee täyssähkölinja-autojen minimäärän jaoteltuna alueiden mukaan. Maakohtaista velvoitetta ei sovelleta tasaisesti etelästä pohjoiseen tai lännestä itään, vaan täyssähkökalustoa vaaditaan painottuen suurimpiin kaupunkeihin. Koko Suomea ajatellen direktiivin mukainen velvoite olisi täyssähköbussien osalta vuosina 2021 - 2025 20,5% noina vuosina hankittavista julkisen sektorin hankkimista kaupunkibusseista tai julkisen sektorin hankkimaan liikenteeseen tuolloin käyttöön otettavista busseista. Vuodesta 2026 vastaava osuus olisi 29,5%.
Velvoitteet päästöttömien bussien minimivaatimuksista siis vaihtelevat seuraavasti: HSL, 2021 - 2025 sähköbusseja oltava aikajakson hankinnoissa 35%, 2026 - 2030 sähköbusseja oltava aikajakson hankinnoissa 60%. Tampere ja Turku, 2021 - 2025 sähköbusseja oltava aikajakson hankinnoissa 15%, 2026 - 2030 sähköbusseja oltava aikajakson hankinnoissa 25%. Lahti, Jyväskylä ja Oulu, 2021 - 2025 sähköbusseja oltava aikajakson hankinnoissa 5%, 2026 - 2030 sähköbusseja oltava aikajakson hankinnoissa 10%. Muille paikkakunnille / TVV-alueille ei ole määrätty vastaavia vaatimuksia. Vuotta 2021 koskeva velvoite alkoi 1.8.2021, ja kattoi loppuvuoden sekä aikajaksolla 2022 - 25 tehtäviä kaluston ja liikennepalvelujen hankintapäätöksiä.
2.1. HSL-alue
HSL-alueelle akkusähköbusseja oli ehditty hankkia jo ennen 2020-luvulle tuloa. Helsingin seudun liikenne oli edellyttänyt täyssähkökalustoa jo kilpailutettaessa elokuussa 2019 alkanutta liikennettä Espoon Leppävaarassa. HSL-alueella oli sen lisäksi pilotoitu sähköbussien käyttöä jo vuodesta 2012 lähtien.
Sähköbussiliikenteen laajentaminen seuraavina vuosina oli johdonmukaista. Tieto puhtaiden ajoneuvojen direktiivistä oli vahvistettu jo kesällä 2019, sen myötä tilaaja alkoi edellyttää myös sähkökalustoa lähes kaikilla sen jälkeisillä liikenteen hankintakierroksilla. Sen lisäksi osa liikenteenharjoittajista alkoi johdonmukaisesti tarjota sähkökalustoa myös sellaisiin kohteisiin, jonne muutkin käyttövoimat olisivat olleet sallittuja. Myöhemmin jotkut operaattorit alkoivat tarjota uusiksi linja-autoiksi vain täyssähkökalustoa.
HSL oli edelläkävijä myös isokokoisten sähköbussien käyttöönotossa. Ensimmäiset tukiakselilla varustetut kolmiakseliset kokoluokan C täyssähköbussit saapuivat Helsingin seudulle vuoden 2020 lopulla, ja ne saatiin liikenteeseen vuoden 2021 alkaessa. Vastaavaa kalustoa tuli vuoden 2021 kuluessa lisää, osaksi markkinaehtoisestikin. Syysliikenteeseen 2021 siirryttäessä HSL-alue sai jo toisenkin ison kokoluokan sähköbussityypin eli sähkönivellinja-autot (kokoluokka D). Täyssähköniveliä sijoitettiin kolmelle tuolloin aloittaneelle runkolinjalle.
Aktiivisten sähköbussien kokonaismäärä HSL-alueella oli 165 kpl syksyllä 2021. Niistä niveliä oli 44 kpl, telejä 27 kpl ja kaksiakselisia 94 kpl.
Vas. Pohjolan Liikenteen Yutong E15 -sähkötelibussi Vantaalla. Kuva J. Nordlund 6.1.2021. Oik. BYD K11U -nivelsähköbussi Munkkivuoressa. Kuva J. Nordlund 20.8.2021.
2.2. Tampere
Joulukuussa 2016 käynnistynyt pilottihankkeen sähköbussiliikenne jatkui 2020-luvun alkuvuosiin. Tampere jatkoi neljällä Solaris-sähköbussilla liikennöintiä joulukuulle 2021. Reitin linjaus oli muuttunut raitioliikenteen tuloon liittyvien katujärjestelyn seurauksena.
Tampereen raitiovaunuliikennettä hoitava operaattori sitoutui vastaamaan bussilinjan 18 operoinnista loppukesästä 2022 lähtien. VR-konserniin kuuluva Pohjolan Liikenne toi kyseiselle linjalle sähköbusseja. Sen lisäksi Pohjolan Liikenne on voittanut myöhemmin järjestetyissä bussiliikenteen hankintakilpailuissa linjoja, jonne se hankki uusia täyssähköbusseja vuonna 2022. Pohjolan Liikenteen sähköbussien määräksi Tampereella tuli vuoden 2022 kuluessa 26 kpl. Linjoille 5, 10, 90 sekä Teiskon alueen linjoille 91 - 94 tuli 6.6.2022 alkaen Yutong-akkusähkökalustoa.
Tampereelle on tullut lisää akkusähköbusseja sitä mukaa, kun liikennettä on kilpailutettu. Vuonna 2023 uutta kalustoa tuli Koiviston Autolle. Sen jälkeen täyssähköiseen kalustoon ovat investoineet Vekka Group ja Tampereen oma liikelaitos Tampereen Kaupunkiliikenne.
Vas. Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos 16. Kuva J. Nordlund 6.8.2017. Oik. Pohjolan Liikenne 801 linjalla 90 Hämeenkadulla . Kuva J. Nordlund 6.6.2022.
2.3. Turku
Turussa akkusähköbusseilla liikennöinti alkoi pilottihankkeen merkeissä jo syksyllä 2016. Alkuun liikenteeseen saatiin muutama kotimainen Linkker-sähkölinja-auto, joiden määrä kasvoi kuuteen keväällä 2017. Kyseisten sähköbussien liikennöinti on jatkunut 2020-luvun puolellakin. Pilottivaihe on koskenut vain linjaa 1.
Turku alkoi suosia sähköbusseja tarjouskilpailuissaan antamalla sähkökalustolle muita käyttövoimia korkeammat pisteet. Soveltamistapa otettiin käyttöön jo vähän ennen puhtaiden ajoneuvojen direktiivin voimaantuloa. Merkittävä askel otettiin 1.7.2021, kun ulkomaalaisomistuksessa oleva Nobina Oy toi Turkuun 42 sähkötelibussia. Ne hankittiin kiinalaiselta BYD:ltä. Lisäksi Turun paikalliset liikennöitsijät hankkivat Turkuun loppukesällä 2021 yhteensä 12 kpl Yutong E15 -telibusseja. Osa niistä hankittiin markkinaehtoisesti vanhoihin sopimuksiin. Syksyllä 2021 maamme sähkötelibusseista suurin osa liikennöi Turussa. Turkulaiset paikalliset liikennöitsijät hankkivat sähkökalustoa myös vuosina 2022 ja 2023.
Vas. Pilottivaiheen Linkker-sähköbussi Linnankadulla. Kuva J. Nordlund 12.7.2019. Oik. Nobinan Turun yksikön BYD E15B01 -sähkötelibussi. Kuva J. Nordlund 1.7.2021.
2.4. Lahti
Lahdessa kilpailutettiin 1.7.2021 alkavat uudet liikennöintisopimukset ensimmäistä kertaa niin, että kaluston vaatimuksissa oli otettu huomioon myös täyssähkökalusto. Osaan kilpailutettavasta liikenteestä vaatimuksena oli täyssähköbussit, ja muidenkin kohteiden osalta sähkökäyttöä suosittiin pisteytyksien avulla. Kilpailun tuloksena Lahdessa käynnistyi sähköbussiliikenne kesän alussa 2021 Koiviston Auton tuodessa Lahteen 17 + 1 täyssähkölinja-autoa. Viimeinen auto, joka on uudempaa mallia, saadaan käyttöön vasta talvella 2021 - 22.
Lahden seuraavillakin kilpailukierroksilla sähkökalustoa sisältäneet tarjoukset menestyivät, ja Lahteen tuli uutta sähkökalustoa myös vuonna 2022. Tällöin saatiin liikenteeseen maamme ensimmäiset täyssähköiset Scaniat. Vuoden 2022 lopulla Lahteen saapui vielä Yutong-telejä Lehtimäen Liikenteelle.
Lahden kaupunkiliikenteeseen saatiin 17 VDL-merkkistä täyssähköbussia kesällä 2021. Kuva J. Nordlund 12.6. ja 10.7.2021.
2.5. Kuopio
Kuopiossa kilpailutettiin alkukesällä 2021 alkanut uusien sopimuksien mukainen bussiliikenne ensimmäistä kertaa niin, että kaluston vaatimuksissa ja pisteytyksissä oli otettu huomioon myös täyssähkökalusto. Osaan kilpailutettavasta liikenteestä vaatimuksena olivat täyssähkölinja-autot, ja muidenkin kohteiden osalta sähkökäyttöä suosittiin pisteytyksien avulla. Kilpailun tuloksena Kuopioon saatiin 13 täyssähkölinja-autoa kesäaikataulujen 2021 tultua voimaan. Kilpailun voittaja oli Kuopion Liikenne, joka on Koiviston Auto -konserniin kuuluva yhtiö. Kuopion Liikenteen käyttöönottama sähköbussimalli on sama kuin mitä konserni hankki Lahteen.
Kuopion Liikenne toi Kuopion paikallisliikenteeseen 13 VDL-sähköbussia kesällä 2021. Kuva J. Nordlund 4.8.2021.
2.6. Imatra
Imatralla kesän 2021 alussa alkanut bussiliikenne kilpailutettiin sillä tavoin, että kaluston pisteytyksissä oli otettu huomioon myös täyssähkökalusto. Kilpailun tuloksena Imatran bussiliikenne siirtyi turkulaisen V-S Bussipalveluiden hoitamaksi. V-S Bussipalvelut sitoutui tarjouksessaan hoitamaan koko liikenteen täyssähköbusseilla. Päätöksestä tehtiin kuitenkin valitus Markkinaoikeuteen. Koska Markkinaoikeudessa käsittelyajat ovat pitkät, V-S Bussipalvelut joutuu hoitamaan liikenteen vanhalla dieselkalustolla ennen lopullista sopimuksen allekirjoittamista, koska Markkinaoikeuden päätöksen sisältö ratkaisee sen, mikä liikennöitsijä aikanaan saa lopullisen sopimuksen liikenteen hoitamisesta. Mikäli Markkinaoikeuteen tehty valitus ei olisi menestynyt, olisi tehty lopullinen liikennöintisopimus V-S Bussipalveluiden kanssa. Markkinaoikeus kuitenkin marraskuussa 2021 päätti, että Imatra ei saa tehdä liikennöintisopimusta V-S Bussipalveluiden kanssa, koska Markkinaoikeuden mukaan Imatran kaupungin hankintayksikkö oli toiminut hankintasäännösten vastaisesti hyväksyessään voittaneen tarjoajan tarjouksen. Markkinaoikeuden päätöksen mukaan tarjous oli ollut tarjouspyynnön vastainen. Imatran kaupunki joutui ratkaisemaan asian vielä toisenkin kerran. Imatran valtuusto päätti 14.3.2022, että bussiliikenne kilpailutetaan uudelleen. Sen myötä aikanaan ratkeaa myös se, millä käyttövoimalla liikenne jatkuu väliaikaisen sopimuksen päätyttyä vuodenvaihteen 2022 / 2023 jälkeen, ja mikä liikennöitsijä saa liikenteen tuolloin hoidettavakseen.
2.7. Joensuu
Joensuussa kesäliikenteen 2021 alussa alkanut uusien sopimusten mukainen bussiliikenne kilpailutettiin sillä tavoin, että kaluston pisteytyksissä oli otettu huomioon kaluston päästöjen suhteen myös täyssähkökalusto. Kilpailun voitti tamperelainen Länsilinjat. Yhtiö lupasi vuoden siirtymäajan jälkeen toimittaa Joensuun kaupunkiliikenteeseen 13 täyssähköbussia ja seitsemän dieselkäyttöistä linja-autoa. Ajovuosi 2021 - 22 hoidetaan siis kokonaan dieselkalustolla. Kilpailun voittanut Länsilinjat kertoi syyskuussa 2021, että se tuo seuraavana vuonna Joensuuhun 13 Volvo-sähköbussia. Niistä ensimmäiset tulivat liikenteeseen kesäkuussa 2022.
Länsilinjat toi Joensuunn paikallisliikenteeseen Volvo-sähköbusseja kesällä 2022. Kuva J. Nordlund 20.7.2022.
2.8. Kotka
Kotkan paikallisliikenteen kilpailutus oli tarkoitus järjestää niin, että uudet sopimukset astuisivat voimaan kesäliikenteen 2021 alkaessa. Kilpailutus kuitenkin pitkittyi, ja uudet sopimukset astuivat voimaan vasta 1.1.2022. Kaupunkiliikenteen linjat voitti paikkakunnalla tähänkin asti operoinut Pohjolan Liikenne. Pohjolan Liikenne sitoutui tarjouksessaan hoitamaan koko liikenteen täyssähköbussein. Sähkökalusto oli tarkoitus saada käyttöön vuoden 2023 aikana, kuitenkin heinäkuun alkuun mennessä. Kalustoksi liikennöitsijä kertoi tuovansa VDL:n uuden sukupolven sähköbussit, joita hankitaan 25 kpl.
VDL:n toimitusvaikeuksien takia sähköbussit myöhästyivät. Niitä saapui Suomeen keväällä 2024, ja ensimmäinen uuden sukupolven VDL Citea Electric aloitti liikennöinnin Kotka - Hamina -linjalla 20.5.2024. Kotkan joukkoliikenneviranomainen kertoi toukokuussa, että bussikalustossa siirrytään sähköbusseihin loppukevään ja kesäkauden aikana.
Kotkan VDL-merkkiset sähköbussit alkoivat liikennöidä kesällä 2024. Kuvat J. Nordlund 22.7.2024.
2.9. Savonlinna
Savonlinnassa vuoden 2022 alussa alkanut uusien sopimusten mukainen bussiliikenne kilpailutettiin sillä tavoin, että 1.1.2022 - 31.12.2022 liikenteen sai hoitaa dieselkalustolla (vähimmäisvaatimus päästötason suhteen Euro 5). Vuoden 2023 alusta lähtien kalustoksi vaadittiin täyssähkölinja-autoja. Kilpailun voitti Savonlinja. Yhtiö hankki tähän liikenteeseen vuodeksi 2023 ja siitä eteen päin kahdeksan Volvo-merkkistä sähköbussia. Vuosi 2022 hoidettiin siis kokonaan dieselkalustolla.
2.10. Jyväskylä
Jyväskylän Liikenne sai käyttöönsä kolme ensimmäistä sähköbussiaan toukokuussa 2023 vielä vanhojen liikennöitisopimusten aikana. Bussit päätettiin sijoittaa linjoille 12, 18 ja 18K. Hankinnalla valmistaudutaan tulevaan. Yhtiö voitti loppuvuodesta 2022 järjestetyssä tarjouskilpailussa kaikki kohteet, ja yhtiö lupasi tuoda tähän liikenteeseen kaikkiaan 64 täyssähköautoa. Niistä 61 toimitetaan vuonna 2024, jolloin liikennöintisopimukset astuvat voimaan.
Kesäkuun alkupuolella 2024 Koiviston Auto Jyväskylä (aiempi nimi Jyväskylän Liikenne) sai liikenteeseen ensimmäiset Yutong-sähkötelibussit. Niitä sijoitettiin varsinkin uusille Superlinkki-linjoille (S1 - S6), mutta myös muille linjoille.
Jyväskylään tuli kolme Volvoa toukokuussa 2023 ja 22 Yutongia kesällä 2024. Kuvat J. Nordlund 26. ja 27.6.2024.
2.11. Oulu
Koiviston Auton Oulun yksikkö sai käyttöönsä seitsemän ensimmäistä sähköbussiaan touko - kesäkuussa 2023. Hankinnalla yhtiö valmistautui tulevaan. Koiviston Auto valmistautui Oulun bussilinjojen kilpailutukseen, jossa vaadittiin myös sähkökalustoa, ja lopulta yhtiö voitti osan kohteista. Kesän 2023 kuluessa Ouluun saatiin myös kahdeksan Yutong E12 -akkubussia. Niistä neljä meni Oubusille ja toiset neljä Revon Turistiliikenteelle.
Elokuussa 2023 Oulussa ratkesi merkittävä linjojen tarjouskilpailu. Suurimmat kohteet voitti Nobina, joka ilmoitti tuovansa Ouluun 34 bussia. Niistä merkittävä osa on kalustopisteiden perusteella sähköbusseja. Samassa kilpailussa Koiviston Auto Oulu (entinen Koskilinjat) voitti myös kohteita, ja pisteiden perusteella niillekin linjoille on luvassa sähkökalustoa. Kesän 2024 alussa Koiviston Auto saikin Oulun yksikössä käyttöönsä Yutong-merkkisiä sähköbusseja.
Nobina puolestaan toi kesäkuun alussa 2024 Ouluun BYD-sähkölinja-autoja. Niillä liikennöinti käynnistyi 3.6.
2.12. Lappeenranta
Lappeenrannassa liikenteen tilaaja ja liikenteenharjoittaja Savonlinja sopivat, että viimeksi mainittu tuo Lappeenrannan paikallisliikenteeseen kuusi akkusähkölinja-autoa toukokuussa 2024. Se on osa ehtoja, joiden tulee täyttyä, jotta olemassa olevien sopimuksien optioita voidaan ottaa käyttöön. Samalla varaudutaan siihen, että sähkökäyttöisien linja-autojen määrä voi kasvaa, kun liikennettä kilpailutetaan jatkossa.
Lappeenrannan sähköbusseista ensimmäiset aloittivat liikenteen perjantaina 31.5.2024.